Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via info@totalus.nl.

Hebben jullie een wachtlijst of een aanmeldpagina?

Nee, wij hanteren geen wacht of aanmeld lijsten. Dit omdat het aanbod heel erg varieert, het ene moment hebben we 10 plekken leeg en het andere geen. Ook varieert het enorm wie er wel of niet een woonruimte zoeken. Daarom plaatsen wij al ons aanbod op zowel facebook als de website, het aanbod is actueel. Hier kun je op reageren om eventueel uitgenodigd te worden voor kennismaking. 

Mag mijn kind ook wonen op de anti-kraak locatie?

Minderjarigen ( onder de 18 jaar oud) mogen niet wonen op basis van anti-kraak. Dit is wettelijk bepaald en kunnen wij niks aan veranderen. 

Staat het gehele aanbod op de website of hebben jullie nog ergens een verborgen lijstje met woonruimtes?

Al ons beschikbare aanbod staat op de website en op onze Facebookpagina. Zodra er nieuwe woonruimtes of werkruimtes beschikbaar zijn, willen ook wij deze zo snel mogelijk invullen, zodat het pand snel weer goed bewaakt wordt. Je kunt je voorkeur aan ons doorgeven waar je graag zou willen wonen of werken, maar we kunnen helaas niet garanderen of en wanneer we hier een geschikte ruimte in beheer krijgen.

Hoelang kan ik ergens blijven wonen of werken?

Een pand wordt bij ons in beheer gegeven door de eigenaar, zoals bijvoorbeeld een gemeente. Het pand kan leegstaan, omdat het wacht op een nieuwe bestemming door verhuur of verkoop, of omdat het gesloopt zal gaan worden. Tot die tijd kun je er gebruik van maken. Hoelang dit precies zal zijn, weten wij ook helaas niet. 

Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn is 28 dagen, van beide kanten. Dus als de eigenaar een pand bij ons opzegt, hoor je dit uiterlijk 28 dagen van tevoren. Als je zelf iets anders hebt gevonden, zoals bijvoorbeeld een koophuis of andere werkruimte, horen we dit ook graag 28 dagen van tevoren. Zo hebben we van beide kanten nog voldoende tijd om een nieuwe invulling te zoeken.

Waarom moet ik administratiekosten betalen?

De administratiekosten (€85,00) vergoeden de werkzaamheden die wij achter de schermen maken, bijvoorbeeld voor het contact wat we hebben met de eigenaar, het opstellen van de contracten (onze printer werkt helaas niet op lucht), en het doen van de boekhouding. Maar deze kosten worden ook gebruik voor het gebruiksklaar maken van een pand, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een mobiele douchecabine en het bijmaken van sleutels.

Waarom moet ik inschrijfkosten betalen?

De inschrijfkosten (€25,00) betaal je als eenmalige kosten aan BDL. Een soort van contributie om lid te worden, waardoor wij kunnen blijven bestaan. Deze kosten zullen we in ons bedrijf investeren, waardoor we kunnen groeien en meer woon- of werkruimtes kunnen aanbieden.

Wat wordt er dan betaald van de maandelijkse bruikleenvergoeding?

Een groot deel van de maandelijkse bruikleenvergoeding wordt afgedragen aan de eigenaar van het pand. Dit werkt dus hetzelfde als wanneer jij je huis zou verhuren aan iemand anders, waar jij de huur van ontvangt. Met deze afdracht worden door de eigenaar onderhoudskosten aan het pand betaald, maar ook de maandelijkse kosten zoals gas, water en elektra.

Waar is de borg voor en wanneer krijg ik deze terug?

Bij aanvang van de overeenkomst vragen we je een borg te betalen van €360,00. Mocht er tijdens het anti-kraak wonen of werken onverhoopt iets gebeuren waardoor je de maandelijkse bruikleenvergoeding niet meer kunt voldoen, dan kunnen we dit na oplevering met je borg verrekenen. Dit is de reden dat je slechts 2 maanden betalingsachterstand mag oplopen met de bruikleenvergoeding. Het kan ook gebeuren dat er per ongeluk iets kapot gaat in het pand, wat we op verzoek van de eigenaar zullen moeten herstellen. Hiervoor kunnen we dan ook je borg voor gebruiken. Mocht je na een periode wonen of werken besluiten om uit het pand te vertrekken, dan krijg je de borg weer terug, indien je de ruimte netjes oplevert én geen betalingsachterstanden hebt. 8 weken na de laatste incassodatum wordt de borg op je rekening teruggestort.

Als er bij een pand staat dat jullie 2 bewoners zoeken, mag ik er dan ook in m’n eentje wonen als ik het bedrag voor 2 personen betaal?

Helaas is dit niet mogelijk. Als we 2 bewoners zoeken voor een pand, is dit zo afgesproken met de pandeigenaar. 2 personen zijn vaker in het pand aanwezig dan 1 persoon, waardoor dit beter bewaakt wordt. We kunnen hier geen uitzonderingen voor maken.

Wat is de minimale leeftijd om anti-kraak te wonen?

De minimale leeftijd is 18 jaar. Iedere bewoner of gebruiker dient een eigen overeenkomst te tekenen, dus iedereen die tekent moet 18 jaar of ouder zijn. 'Bijna 18' of 'over 3 maanden jarig' tellen niet als argument om nu een overeenkomst te willen tekenen zodat je ergens kunt wonen. Op het moment van tekenen moet je minimaal 18 jaar oud zijn.

Mag ik garant staan voor mijn kind, die nog geen 18 is, maar wel graag op zichzelf wil wonen?

Helaas is dit niet mogelijk. Dit hangt samen met het antwoord op de bovenstaande vraag. Ook hier kunnen we geen uitzonderingen voor maken, hoe urgent de situatie ook is.

Mag mijn kat Poekie mee naar de anti-kraak woonruimte?

Dit verschilt per woonruimte. In oudere woonhuizen die gesloopt zullen worden, zou het wel mogen. In wat grotere panden waar we woonruimtes creëren (zoals schoolgebouwen of kantoorpanden) is het niet toegestaan, dan wordt het net een dierentuin. Bij het woonaanbod staat vermeld of huisdieren zijn toegestaan. Als dit niet mag, is dit zo afgesproken met de eigenaar en kunnen we hier helaas geen uitzonderingen voor maken. 

Welke werkzaamheden mag ik uitvoeren in een werkruimte?

Alle 'droge' werkzaamheden zijn toegestaan in een werkruimte, zoals bijvoorbeeld kantoorgerelateerde werkzaamheden. Daarnaast zijn sommige ruimtes in de werkpanden ook geschikt als massage- of coachingspraktijk, fotostudio of yogastudio. Ook schilderen is toegestaan in werkruimte, mits het netjes gebeurd (ballonnetjes gevuld met verf kapot gooien met dartpijltjes verstaan we niet onder netjes). Om onnodige schade te voorkomen kun je de vloer afdekken tijdens je werkzaamheden.

Hoe selecteren jullie de bedrijven die een werkruimte gebruiken in een verzamelpand?

We spreken met de pandeigenaren af dat we in werkpanden zorgen voor diversiteit. We zullen bij de selectie vragen wat voor werkzaamheden je wilt doen in het pand, zodat er niet 4 massagepraktijken en 5 nagelstudio's in hetzelfde pand zitten. Dit is natuurlijk ook niet leuk voor de ondernemers zelf, met het oog op concurrentie.

Jullie hebben nog wel werkruimte beschikbaar, maar ik zoek een woonruimte. Kan ik in een werkruimte wonen?

Nee, dit kan helaas niet. Dit heeft te maken met de afspraken die we maken met de pandeigenaren. Voor een groot pand kiezen we vaak voor een combinatie van woonruimtes op de begane grond en werkruimtes op de eerste verdieping. De bewoners zijn vaak overdag weg naar hun werk, maar dan zijn de ondernemers aanwezig in hun werkruimtes. Zo hebben we een mooie combinatie in het pand en voldoende bewaking. 
Indien we nog wel werkruimtes beschikbaar hebben, maar geen woonruimtes, kunnen we je niet in een woonruimte laten wonen. Dit heeft onder andere te maken met het creëren van een douchegelegenheid, wat we wel doen bij woonruimtes, maar dus niet voor werkruimtes.

Heb ik recht op huursubsidie?

Je hebt bij het anti-kraak wonen geen recht op huursubsidie. Simpelweg omdat je de woonruimte niet huurt, maar het in bruikleen hebt. 

Kan ik BTW terugvragen over de vergoeding voor mijn werkruimte?

Je kunt bij het gebruiken van een werkruimte op basis van anti-kraak geen BTW terugvragen. De reden hiervan is dat we ook geen BTW heffen over het maandelijkse bedrag. De bruikleenvergoeding is gelukkig al laag, dus ook als beginnende ondernemer biedt dit voldoende mogelijkheden. Als je de bruikleenovereenkomst voor je werkruimte aan je boekhouder geeft en het maandelijkse bedrag doorgeeft, kan hij of zij dit op de juiste manier voor je administreren.

Kan ik onderhandelen over de hoogte van de bruikleenvergoeding?

Nee, dit kan niet. De bruikleenvergoeding is al erg laag per maand en een groot deel hiervan wordt afgedragen aan de eigenaar van het pand. Het vastgestelde bedrag zullen we dan ook hanteren.

Zit er een badkamer in een kantoorpand als ik er ga wonen?

In de meeste kantoorpanden zitten geen badkamers of douchegelegenheden. Als we woonruimtes in een kantoorpand of schoolgebouw creëren, dan plaatsen we hier een mobiele douchecabine. We hanteren 1 douchecabine per 4 à 5 bewoners. Als er in een 'niet regulier' woonpand een douchegelegenheid zit, zullen we proberen deze weer in werking te stellen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.